glass

سوالات رایج

2:13 ب.ظ / 7 مهر 1403

مدیریت سرمایه در فارکس

اصول و روش‌های مدیریت سرمایه در بازار فارکس

در بازارهای مالی، به‌ویژه فارکس، مدیریت سرمایه به‌عنوان یکی از ارکان اصلی موفقیت و رسیدن به سود مستمر در بلند مدت شناخته می‌شود. برای یک تریدر روزانه(Day Trader) با هر استراتژی و ستاپ معاملاتی ، پلن مدیریت و پخش ریسک در معاملات و حتی حساب های مختلف ضروری است چرا که سود و زیان می‌تواند به سرعت تغییر کند و با عدم رعایت مدیریت سرمایه تریدر به زودی از بازار حذف خواهد شد. بسیاری از تریدرها با تحلیل‌های دقیق وارد بازار می‌شوند، اما نبود یک برنامه مدیریت سرمایه مناسب، می‌تواند تمامی زحمات آن‌ها را در یک لحظه به باد دهد زیرا بازار مالی ، بازی احتمالات است . در این مقاله، به بررسی اصول و روش‌های مختلف مدیریت سرمایه در بازار فارکس خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه یک رویکرد منطقی و منظم می‌تواند از زیان‌های بزرگ جلوگیری کرده و مسیر موفقیت را هموار سازد.

اصول مدیریت سرمایه

  • ریسک پذیری (میزان ریسکی که هر تریدر می‌تواند تحمل کند.)

حد تحمل روانی یا Mental Tolerance limit میزان ضرر دلاری است که تریدر با تاچ شدن حد ضرر در زمان انجام معامله در حساب ریل، بتواند خود را از لحاظ روانی و ذهنی کنترل کند و این میزان ضرر برای تریدر آنقدر کوچک باشد تا در تصمیم‌گیری های بعدی و معاملات بعدی روی تفکر تریدر تاثیر نگذارد. برای مثال تریدری که با اکانت 10 هزار دلاری کار کرده و با ریسک ثابت 100دلار معامله می‌زند اگر بخواهد با اکانت 100هزار دلاری معامله کند با ریسک 1000دلاری قطعا به مشکل برخواهد خورد زیرا هنوز از لحاظ روانی تحمل این میزان ضرر را ندارد.

  • تناسب حجم معاملات با سرمایه

تریدر نباید بیش از2 درصد روی اکانت معاملاتی خود ریسک کند البته با توجه به نوع حساب معاملاتی میزان ریسک متفاوت است اما درنهایت نباید مجموع پوزیشن های باز، از 2 درصد کل بالانس حساب معاملاتی فراتررود .

  • تنوع‌سازی

تریدرهای باسابقه دارای چند نوع حساب معاملاتی مختلف هستند تا ریسک خود را بین حساب ها پخش کنند و هر حساب معاملاتی سیستم مدیریت سرمایه ای متفاوتی دارد مانند حساب اسکلپ و حسلب سوئینگ شخصی و حساب سرمایه گذار و…

استراتژی‌های مدیریت سرمایه

  • انجام معامله با مقدار ریسک درصد ثابت به ازای هر معامله

از بهترین روش های مدیریت سرمایه است که تریدر های حرفه ای استفاده می‌کنند و به ازای هر معامله درصد ثابتی را ریسک میکنند و میزان جابه‌جایی واحد قیمت اهمیتی ندارد . برای مثال تریدری که با اکانت 10 هزار دلاری معامله انجام میدهد اگر با ریسک 0.5% شروع به انجام معامله کند حدضرر 50 دلاری است و بعد از چند معامله 500دلار سود کند الان بالانس حساب 10500دلاری است و اینبار ریسک 0.5% برابر با52.5 دلار و اگر 500 دلار ضرر کند و بالانس حساب به 9500برسد مقدار دلاری حد ضرر47.5 دلار می‌شود .بنابراین با این روش ضررها کمتر و سودها به مراتب بیشتر می‌شود.

  • معامله با حجم معاملاتی ثابت برای به دست آوردن واحد تغییرات قیمت

در سیستم حجم ثابت، تریدر تصمیم می‌گیرد که در هر معامله، مقدار مشخصی از سرمایه خود را درگیر کند. به عنوان مثال، یک تریدر ممکن است تصمیم بگیرد که همیشه با 0.1 لات وارد معامله شود. برای این که این سیستم سود اور باشد نیاز است که تریدر ریوارد های خوبی بگیرد . این روش توانایی تریدر را در مدیریت ریسک کاهش می‌دهد و روشی هست که اغلب تریدر ها استفاده نمی‌کنند مگر سوئینگ تریدر های بلند مدت.

  • اضافه کردن به حجم حین ورود به محدوده ضرر با حجم معامله اولیه (میانگین کم کردن)

از این روش بیشتر در بازار سهام و بورس استفاده می‌شود.

تریدر های بازار فارکس نیز از این روش معاملاتی استفاده می‌کنند به صورت معامله دوم . اگر در این روش از حجم بی‌رویه استفاده شود و تعداد معاملات افزایش یابد میزان ضرر افزایش می‌یابد بنابراین نباید مجموع معاملات از 2 درصد به ازای کل حساب و میزان حد تحمل روانی تریدرتجاوز کند.

  • اضافه کردن به حجم حین ورود به محدوده ضرر با حجمی بیشتر از معامله اولیه(کاهش و افزایش میانگین)

این روش مانند روش قبل است با این تفاوت که در روش قبل معامله دوم حجمی برابر با معامله اول دارد اما در این روش معامله گران زمانی که معامله وارد ضرر شد با حجمی بیشتر وارد پوزیشن میشوند. در این روش هم نباید بیش از 2درصد کل اکانت معامله زد و برای کسانی که هنوز تجربه کافی ندارند توصیه نمی‌شود. معامله گران از این روش برای معاملاتی که WinRate بالای 70 درصد دارد و ریوارد خوبی دارد استفاده می‌کنند.

  • افزایش حجم بعد از بسته شدن معامله ضررده(مارتینگل)

در این روش معامه‌گر بعد از تاچ شدن حد ضرر با 2برابر یا بیشتر از معامله اول وارد پوزیشن می‌شود و روشی بسیلر خطرناک برای تریدرهای تازه کار است و باعث از دست دادن کنترل روان و کال شدن اکانت معاملاتی می‌شود . مارتینگل را تریدر های حرفه ای که تجربه بالایی دارند با رعایت 2درصد ریسک کل اکانت انجام می‌دهند.

  • افزایش حجم حین معامله سودده(مارتینگل معکوس)

در این روش معامله گر بعد از این که معامله اول وارد سود شد و قیمت در جهت معامله تریدر حرکت کرد شروع به انجام معاملات در جهت معامله اول می‌کند مثلا با بریک‌اوت ها یا پولبک های پیش‌رو وارد می‌شود با رعایت مدیریت سرمایه.

این روش برای روند های قدرتمند فقط توصیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

تریدرهای با تجربه از همه‌ی روش های ذکر شده در انجام معاملات استفاده می‌کنند و نوع و میزان ریسک انجام شده روی حساب های مختلف آن‌ها متفاوت است اما بهترین روش برای مدیریت سرمایه و ریسک در حین انجام معاملات استفاده از ریسک ثابت است و حتی می‌توان از ابزارهای مدیریت سرمایه برای محاسبه حجم معاملاتی برای درصدریسک ثابت استفاده کرد.

 

اشتراک گذاری:

میلاد کیانی‌فر

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

لورم ایپسوم متن ساختــگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیــک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *